Az egyszerű karbantarthatóságnak, tartós kialakításának és a folyamatos tökéletesítésnek köszönhetően a Mascar bálázók nagy népszerűségre tettek szert. Karbantartásuk az egyszerűség ellenére nem elhagyható, ráadásul így télen több idő akad a gazdaság gépeinek szezonra való felkészítésére, így kisebb az esély hogy akkor történik egy leállással járó meghibásodás, amikor a levágott anyag felbálázásra (a például közelgő eső miatt) a legnagyobb szükség lenne.
A Mascar Corsa sorozatú fix kamrás körbálázók 120 vagy 150 cm átmérőjű bálát tudnak kötni. Könnyű hajtásúak és kifejezetten széna és szalma bálázására lettek kialakítva. 2011 második felében egy modellfrissítés keretében a 120 és 150-es számozású modelleket a 320 és 350 modellek váltották fel. Az új modellek külsőleg új szürke-piros fényezést valamint új matricázást kaptak, műszakilag pedig néhány apróbb változtatás történt a kerék tengelyen, hálókötöző rendszeren valamint a hajtás védelme is javult. A Corsa sorozat elődje a 2100 sorozat volt (kb. 7 évvel ezelőttig gyártották), ezek műszakilag, karbantartás ügyileg néhány különbséget leszámítva szinte azonosak.
A Mascar Tuareg sorozatú fix kamrás körbálázók 120 vagy 150 cm átmérőjű bálát tudnak kötni, ezeket a széna és a szalma mellett akár nagyobb mennyiségű zöldtakarmány felbálázására is lehet használni, sőt akár aprítós kivitelben is rendelhető. A 2011. év második felében a Tuareg 125 és 155 modelleket 525 és 555 sorszámozású váltotta le. Az új sorszámozás itt is új külső szürke-piros fényezést és új matricázást jelent külsőleg, műszaki tartalmilag pedig számos apróbb és néhány nagyobb átalakításra került sor. Az egyik legnagyobb átalakítás a hátsó kamraajtót érte, teljes áttervezés és új nyitómunkahenger felszerelse után a kamra könnyebben nyílik, záráskor pedig a lakatolás precízebben történik. Új továbbá a bálakidobó, a hálókötözésen is változtattak egy kicsit, újak a kerékagyak valamint a bálakamra oldalfalai a régebbi széttartással ellentétben teljesen párhuzamosak lettek a könnyebb bálaforgatás érdekében. A Mascar Tuareg elődje a Power sorozat volt, melynek elülső kamrafele hengeres, míg hátsó kamrafele rúdláncos kialakítású. A két sorozat karbantartása megegyezik, így a leírtak mindkét sorozatra érvényesek.
Az alábbi lépések az alapvető karbantartási feladatokat tartalmazzák, a bálázóknál jellemző elhasználódásból, kopásból, törésből származó problémák nagyban csökkenthetőek, így a bálázó üzemeltetési költsége alacsonyabb, míg üzembiztossága magasabb lehet. A karbantartási feladatok elvégzése során minden esetben be kell tartani az általános munkavédelmi szabályokat. Karbantartást csak álló és kiékelt bálázón szabad végezni, próbaforgatáskor pedig tilos bárkinek is a bálázó közelében tartózkodnia.
Tisztítás
A bálázót a szezon végén kompresszorral kifújatva, majd lemosva tárolja. Ne felejtse el letisztítani a háló és zsinegközözés alkatrészeit, a zsinegkötözőfej sínjét, valamint a poros, koptató olajtól megtisztítani a láncokat. Az egyes helyekre, tél alatt összetömörödött szinte bekövült por, szármaradvány keverék akadályozhatja a bálázó megfelelő működését.
Kerék
Ellenőrizze a kerekeket hasadás, vagy egyéb felületi hibákat keresve, amennyiben a gumit megfelelőnek találja, állítsa be a keréknyomást. A bálázó kerekei kb. 2,5 bar, míg a rendfelszedő kerekei 1,5 bar nyomással legyenek feltöltve.
Hajtómű
Ellenőrizze a hajtómű olajszintjét, szükség esetén töltsön után hajtóműolajat, amennyiben az olaj elhasználódott, cserélje le azt. Az olajszint ellenőrzését a Corsa és 2100 sorozatoknál a hajtómű hátulján csavar kihajtásával ellenőrizheti, míg a Tuareg és Power sorozatoknál lévő erősebb hajtómű olajszintje a hatómű tetején lévő nívópálcával ellenőrizhető.
Körmös kapcsoló
Évente zsírozza meg a körmös kapcsoló kapcsolódó felületét, hogy nagy erőhatás esetén oldani tudjon, hajtásrendszert védő szerepét elláthassa. A zsírzás elmaradása a hajtómű, láncok, lánckerekek károsodásához, vagy akár töréséhez is vezethet.
Hajtóláncok
Ellenőrizze a hajtóláncokat, láncvezetőket, szükség esetén cserélje őket. A láncokat fújja be olajjal, így elkerülheti a rozsdásodást, túlzott kopást.
Automata olajzó
Fújja be olajjal az automata olajzó excenterének futófelületét. A kijuttatott olaj mennyiségét két csavar fellazítása után a félköríves skála szerint növelheti vagy csökkentheti. Szükség szerint cserélje az olajszűrőt, majd töltse fel az olajzó tartályát lánckenő olajjal.
Kenés
Olajozza be a hálókötözés és a zsinegkötözés tengelyét, ehhez indítsa el a kötözőrendszert, hogy az olaj a tengelyhez jobban bejuthasson.
Rúdlánc
Nyissa ki a bálakamrát (ne felejtse el a munkahengert kibiztosítani), és ellenőrizze a rúdláncot. Nézze át a csapágyakat, a rudak egyenességét. A hajlott, görbe rudak nem formázzák megfelelően a bálát. Amennyiben szükséges cserélje őket. Olajozza meg a rúdláncot.
Zsírzás
Az összes zsírzópontot zsírozza meg. A Corsa és a Tuareg sorozatnál a pontok megtalálását matrica is segíti, a régebbi modelleknél pedig a kezelési utasítás tartalmazza ezeket a pontokat. Amennyiben kétsége van, a pontok hollétéről nézze meg a kezelési utasítást.
A Power és Tuareg sorozatnál több a zsírzópont, itt többek közt a hengerek csapágyazásának kell kenést biztosítani, valamint a nehezen elérhető helyek zsírzásának könnyítése érdekében központi zsírzó az alapfelszereltség része.
A központi zsírzó zsírzópontjai meg vannak számozva, a számok pedig a megfelelő tengelyeknél fel vannak tüntetve, így pontosan látható, melyik központi zsírzószem melyik csapágyat keni.
A rendfelszedő zsírzását próbaforgatás előtt és után is el kell végezni.
Rejtettebb helyeken lévő zsírzópontok:
– a 2100 bálázónál a bal oldalon az alsó henger csapágyazásának zsírzópontja fogaskerék takarásában van
– a Tuareg sorozatnál a bal oldali alsó takarólemez kinyitása után 2 zsírzópont kerül könnyen hozzáférhetővé.
Nyírócsapok
A szezon alatt elhasznált tartalék biztonsági nyírócsapokat pótolja megfelelővel, nehogy ezeknek a hiánya miatt kelljen szezonban állnia a gépnek. A MASCAR Tuereg bálázónál a bal oldali alsó takarólemez mögött, ellenőrizze a nyírócsapot, annak kopottságát, amennyiben kopott, van játéka, cserélje azt újra.
Munkahenger
Ellenőrizze a munkahengereket, amennyiben olajszivárgást észlel, szüntesse azt meg. Tároláskor a munkahengereket teljesen behúzott állapotban tárolja, így védi a korrózió ellen a munkahengerek szárát.
Rendfelszedő
A rendfelszedő a bálázó legsérülékenyebb eleme. A szezonra való felkészítéskor ellenőrizze a fogak mozgását a rugó mozgásán túl maximum 2-3 cm szabad mozgással szabad rendelkeznie. Amennyiben ennél több, úgy a csapágyazást, a vezérlőpályát kell javítani, felújítani.
Cserélje ki a törött, extrém esetben elszabadult fogakat, a törött, hajlott lemezívekt pedig cserélje újra. A rendfelszedő állapota nagyban befolyásolja a bálázó teljesítményét, a széna, szalma közti kövek, tuskók komolyan károsíthatják, az időszakos karbantartás elengedhetetlen.
Szecskázó
A Mascar Tuareg és Power esetében aprító rendszerrel is szerelt lehet a gép, ezek esetében ellenőrizze a kések hidraulikus kitolását, visszahúzását (amennyiben nem megfelelő, tisztítsa ki az útból az odarakódott anyagot). Ellenőrizze a kések élességét, kopottságát, szükség esetén cserélje őket.
A folyamatos karbantartás és a megfelelő szezonon kívüli tárolás, szezonra való előkészítés nagyban növeli a Mascar bálázók üzembiztosságát, ráadásul kevesebb szerelési idő és alkatrész felhasználással végezheti a bálázást, így fajlagosan alacsony költséggel lehet „felgurítni” szénát, szalmát… A javításhoz mindig gyári alkatrészeket használjon, kedvező áron a SZEGÁNA Kft forgalmazza Magyarországon.
Mascar bálázó szezonra felkészítő karbantartás GépMax 2012 január.pdf